En blogg om ekonomi

Få företaget att synas mer

Vem känner inte igen skylten på bilden? En av världens mest kända skyltar som talar om för dig att du nu kommit till Las Vegas, ökenstaden som har slukat så mångas kreditkort men gjort en och annan rik. Här kan du gifta dig över dagen och skilja dig i morgon. Här vävs drömmar mot realistiska uppvaknanden. Alla har en sinnebild för vad Las Vegas är. Detta, om något är en lyckad marknadsföring. Allt som behövs är en skylt som hälsar dig välkommen till en välkänd stad. Detta är marknadsförinföring och varje företagares heta dröm. Skylten, företagets logga, ska ge så många människor som möjligt en association, en tanke och en känsla. Just den känsla som företaget önskar, eller hur?

Det börjar med skylten

Marknadsföring är en stor sak, och komplex att bena ut. Det innebär så mycket och har så många olika komponenter, men all marknadsföring börjar alltid med en vision. Vad vill du som företagare? Vad är din avsikt? Vad vill du sälja? Och vad vill du förmedla? Vad är din information? När du väl vet det, är resten medel och verktyg. Du har målet, och utan mål, ingen resa. När du väl vet det, gäller det att förmedla just den avsikten och intentionen. Vad vill du utstråla? Vad står företaget för? Här har vi en hel industri som är utformad just för det. En hel bransch som arbetar ned in i minsta detalj; vilken färgnyans, vilket typsnitt, vilken logga som är just ditt företags. Då du kommit så långt, är marknadsföringen nästan i hamn. Nästa steg är reklamen, och där kommer skylten in.

Skylten är din reklam

Vilken skylt du ska ha, ska på ett ögonblink tala om för dina potentiella kunder

  1. Vilket ditt företag är
  2. Vad du erbjuder
  3. Var kunden kan få tag i det

Det är inte så svårt, och många duktiga skylttillverkare klarar av det just i ett ögonblick. 

24 May 2017