En blogg om ekonomi

Marknadsföra det egna företaget

Har du ett eget företag? Då vet du att marknadsföring är, om inte den viktigaste biten, så åtminstone en av de mest avgörande delarna i att driva ett företag. Har man en stadig kundbas, är marknadsföringen inte så väsentlig i början av företagandet, men ju längre tiden går, desto viktigare är det. Många har kanske varit med om att gamla, trofasta kunder, eller uppdragsgivare, kallnar. Det vill säga, något förändras för kunden, eller uppdragsgivaren. De kanske har sålt företaget, bytt ut personalen, gjort uppköp och så vidare, och så vidare. Det är mycket som händer - mest hela tiden. Denna potentiella förändring gör att man som egen företagare måste vara på tårna, hela tiden vara på hugget. I alla dessa fall är marknadsföringen av det egna företaget mycket viktigt för att få in nya kunder i ett ständigt flöde.

Marknadsföringens a och o

Att synas, är marknadsföring, komprimerat i ett enda skal och mycket förenklat, för vi alla vet att detta ju bara är en del av det. Numera ska vi synas inom olika fora. Den digitala marknadsföringen är verkligen på frammarsch, vilket har att göra med att vi som egen företagare behöver synas där kunderna är, det vill säga på nätet. För att synas på det sätt som DU vill, gäller det att i ord och bild framstå så som du önskar med ditt företag. Vad jag vill säga är att det första man behöver bestämma sig för, är hur ditt företags logga och grafiska profil ska se ut. Vilken logga man ska använda brukar dyka upp redan i början av företagsplaneringen, där du skissar på vad du erbjuder. Loggan är så pass viktig att de riktigt stora företagen lägger miljoner på sin grafiska profil. Hur ska den se ut? Vilka färger signalerar seriositet? Glädje? Lycka? Uppriktighet? Pålitlighet, eller vad det nu är som är viktigast för just din marknadsföring av ditt företag. Vilka nyanser är rätta?

Loggan och grafisk profil viktigt

När du väl tänkt ut din logga, gäller det att "plantera" ut den på ett smart sätt. De flesta tänker nog på brevpapper, visitkort, skyltar och så vidare. Numera ska ju loggarna synas på internet och då tänker vi främst på hemsidan. Allt fler marknadsför sig digitalt även på sociala medier och då är loggan minst lika viktig som på brevpappret, som det var förr i världen. Vilka bilder vill du att kunderna ska få av dig? Allt fler ser till att synas på Facebook och Instagram, Pinterest och så vidare. Ett säkert kort är att placera loggan på alla de bilder som du placerar på de sociala medierna. Att anlita en professionell grafiker är nog det bästa när man väl bestämt sig för hur företagsloggan ska se ut. På Tross kan du få hjälp med den delen av marknadsföringen som du själv väljer. Även om du skulle vilja få hjälp med hela marknadsföringen av dem. De har både reklambyrå, webbyrå och kommunikationsbyrå som sitt gebit. De finns i mellanprisklassen och finns fysiskt i Jönköping. Numera när den mesta marknadsföringen sker digitalt, är inte lokaliteten särskilt viktig. Det viktigaste är "know-how", alltså att de vet hur de ska gå till väga för att marknadsföra ditt företag. Så kika gärna in på deras hemsidan; tross.se och lycka till! Det är bra för alla och det är kul med eget företag!

9 jun 2017