En blogg om ekonomi

Svensk musik framgångsrik business

Att svensk musik är framgångsrik business har våra politiker och statliga verk insett, så smått. För några år sedan hade jag förmånen att intervjua en tjänsteman på Vinnova, som är en statlig innovationsmyndighet och finansierar nya innovationer och företag. Han sa att en av svensk musik är den bransch vars export växer allra mest just nu. Fortfarande har svensk musik en särställning utomlands. Många är de som i Abbas fotspår slår bland asiater, australiensare och européer. Tänk bara på the Cardigans, som slog så stort i Japan, innan de blivit kända i Sverige. Plötsligt trillade pengarna in därifrån, vilket gjorde att vi i Sverige upptäckte dem. Så kan det också gå.

Många artister exporterar sin musik

Abba, Charlotte Perelli, omnämnda the Cardigans, Roxette och Ace of Base är bara några av många artister som har slagit utomlands. Förutom enskilda artister är även låtskrivande en stor exportvara, inte att förringa. Här kan även artisten och låtskrivaren Max Martin nämnas som fick årets Polarpris. Han, Avicii och Swedish House Mafia bland många andra, har tjänat riktigt stora pengar på att skriva för andra artister. Det svenska musikundret går som tåget. Och med framgångarna kommer en välbärgad sektor, som det bara är att gratulera.

Brist på bra replokaler

Med tanke på det, är det viktigt att unga människor får möjligheten att ägna sig just åt musik. Malcolm Gladwell, omnämnd på blogg som är en ledarskapsguide, och som har skrivit om hur man blir bra på något, har slagit fast att det krävs minst 10 000 timmars hård träning innan man lyckas inom något. Det är alltså oberoende om det handlar om golf, ishockey, musik eller något annat. Talang är bara en liten del av framgångarna. Övning en mycket större andel, menar Gladwell. Då är det ett stort problem att det finns så få replokaler i Stockholm och storstäderna. Det är en utmaning för kommunalpolitikerna att lösa, om det svenska musikundret ska förbli framgångsrikt.

14 Sep 2017