Delegera rätt
Idag vänder jag mig i första hand till egenföretagare utan vikt vid huruvida man driver ett stort eller litet företag. En nyckel till framgång ligger mindre i att fokusera på siffror och mer i att hitta rätt människor att arbeta med, samt förmågan att delegera uppgifter rätt. Sällan bör en bra ledare för ett företag själv göra särskilt mycket av arbetet i företaget, utan istället se till att sätta rätt person på varje uppgift. Detta gäller inte minst den ekonomiska biten. Har man inte råd med att ha en intern ekonom som sköter bokföring och annat pappersarbete så är det i regel värt det att sälja dessa ansvar till en redovisningsbyrå man har förtroende för. Man sparar mycket tid och dessutom sjunker stressnivån kring dessa typer av uppgifter, vilket i sig också är värt massor.
Andra inlägg
- Grunderna i affärsutveckling och framgångsrik företagsrådgivning
- Så fungerar ett företagskreditkort
- Smarta spartips för 2023
- Viktigt med korrekt översättning av dokument
- Är det dags att rekrytera till företaget?
- Lyckas med Amazon
- Hur kan man tjäna extra pengar?
- Vad innebär checkkredit?
- Hur har du det med företagets likviditet?
- Att göra bokslut och årsredovisning