Så tar du hand om dina anställda!
Om du har anställda och inte är någon van chef, kommer här några bra tips och råd om hur du kan göra för att motivera dem göra ett ännu bättre jobb. Vi förutsätter att du har anställt dem på sina meriter och har rekryterat de allra bästa till din firma. Förutom det bör de få den utrustning som de behöver för att kunna göra sitt jobb. Arbetsmiljön är något vi inte kommer att ta upp här, även om den är viktig. Nu gäller det mer den psykologiska sidan av att möjliggöra ett så bra resultat av deras arbete som bara är möjligt. Därför kommer här några råd från bloggen www.skapatillväxt.se:
Belöna dina anställda med attraktiva saker
Belöna när du kan. Man kan göra det genom att införa bonusar, lönetrappor och olika gåvor för att få sina anställda att jobba ännu hårdare, förutom lönen då förstås. Men den anses självklar. Man kan göra som mål en resa, om alla till exempel jobbar hårt, för att få sin personal att jobba med samma mål för ögonen. På det sättet kan man få en gruppanda och det är ett sätt att skapa en atmosfär av utvaldhet, lojalitet och motivation.
Bry dig om dina anställda
Ta dig tid för dina anställda. Du behöver vara på samma plats som dina anställda. Se till att besöka dem minst en gång om dagen. Peppa dem, jogga runt dem, eller vad du nu själv är bekväm med. Ser de att du är på gott humör, blir de det också. Och människor som är på gott humör, jobbar bättre. Om någon gjort fel och det finns anledning till kritik, ta det i ett enskilt samtal, inte inför andra.
Ta ett samtal med dina anställda då och då för att utröna vad som händer inom dem, hur de tänker och känner för att säkerställa att de har rätt mål för sitt arbete. Saknar de utbildning eller kunskap, bör en chef uppmuntra dem till att förvärva det på något sätt.
Rätt person på rätt ställe
Här tar vi upp det självklara; anställningen. Bland det viktigaste på en firma är att få rätt person på rätt ställe. En rekrytering bör aldrig ske halvhjärtat utan ska ske med noggrannhet. Vänder vi på det, är fel person på fel ställe en bromskloss för hela firman. De övriga anställda kan känna frustration om någon i arbetslaget inte fungerar som hen ska. Har du någon som maskar, pratar dagarna i ända i privata samtal, eller alltid kommer för sent eller går för tidigt, skapar det en stor irritation i företaget. Rekryteringen är därför en central punkt i ett gott företagande. Lycka till!
Andra inlägg
- Grunderna i affärsutveckling och framgångsrik företagsrådgivning
- Så fungerar ett företagskreditkort
- Smarta spartips för 2023
- Viktigt med korrekt översättning av dokument
- Är det dags att rekrytera till företaget?
- Lyckas med Amazon
- Hur kan man tjäna extra pengar?
- Vad innebär checkkredit?
- Hur har du det med företagets likviditet?
- Att göra bokslut och årsredovisning